-
Dette kan du se på T.R.U.S.T.
Omfatter Clarins T.R.U.S.T.-platformen både hudpleje- og makeupprodukter?
Indtil videre omfatter Clarins T.R.U.S.T.-platformen kun hudplejeprodukter. Udrulningen af Clarins T.R.U.S.T. sker løbende, men Clarins har besluttet at prioritere og medtage ingredienser i hudplejeprodukter på kort sigt.
Omfatter Clarins T.R.U.S.T. alle produktformater (f.eks. vareprøver og breve…)?
Oplysningerne på Clarins T.R.U.S.T. gælder kun for produkter i fuld størrelse.
Hvorfor omfatter Clarins T.R.U.S.T. ikke emballage?
Clarins T.R.U.S.T.-platformen rulles ud i flere faser. På kort sigt har Clarins prioriteret ingredienserne i vores hudplejeprodukter.
Vil alle Clarins’ hudplejeprodukter være omfattet?
Clarins T.R.U.S.T-platformen er baseret på blockchain-teknologi, som kun omfatter produkter, der er fremstillet af Clarins. Det er vores mål at medtage alle vores hudplejeprodukter på Clarins T.R.U.S.T. i 2025, med undtagelse af produkter fremstillet af uafhængige underleverandører. Vi arbejder med underleverandører, når produktudvikling kræver særlig viden eller bestemte processer, som ikke kan udføres på vores fabrik i Pontoise. Alle vores produkter fra underleverandører overholder de samme strenge kvalitetskriterier som vores internt udviklede produkter.
-
Ingredienser og formler
Vil alle ingredienser i produktformler kunne spores på Clarins T.R.U.S.T.?
Indtil videre gælder Clarins T.R.U.S.T.-platformen kun for plantebaserede ingredienser - grundlaget for vores ansvarlige indkøb. Oplysninger om andre ingredienser i produktet, f.eks. konserveringsmidler, fortykningsmidler eller solfiltre, er beskrevet for hvert enkelt produkt på Clarins‑hjemmesiden.
Kan alle planterne i Clarins’ herbarium spores?
På lang sigt er det vores hensigt, at alle planterne i Clarins’ herbarium skal kunne spores via Clarins T.R.U.S.T.-platformen.
Hvorfor har nogle planter to forskellige oprindelser?
For at beskytte vores høst ved eventuelt barsk vejr forsøger vi at prioritere mindst to kilder for hver af vores planter i vores herbarium. Alle vores producenter overholder strenge retningslinjer fra vores eksperter for at garantere ens kvalitet for alle høstede planter, uanset hvor de kommer fra.
Hvorfor indkøber Clarins ikke kun planter i Frankrig?
Hos Clarins prioriterer vi at indkøbe i Frankrig, når vi kan. Somme tider er det kun planter fra fjernere liggende marker, der har de specifikke egenskaber, som vores fyto-kemikere leder efter. Når vi indkøber visse ingredienser fra lande med et lavt indeks for menneskelig udvikling, kan vi støtte en snes fair trade-programmer verden over, i Madagaskar og Burkina Faso for bare at nævne to. Dermed medvirker vi til at opmuntre lokalbefolkninger til at udvikle deres særlige viden og lokale økonomi, samtidig med at lokale ressourcer respekteres.
-
Partnere og økologisk landbrug
Hvad står “CCF” (Certified Clarins Farm) for?
Partnere, der har mærket ‘CCF’, opfylder den højeste grad af krav til indkøb af vores planter, som defineret i Clarins’ Charter for ansvarligt indkøb, der kan ses på Clarins.dk. Kriterierne er: certificeret økologisk landbrug + sporbarhed helt tilbage til høstområdet + langvarig kontrakt mellem Clarins og leverandøren.
Hvorfor bruger Clarins ikke kun økologiske ingredienser?
Clarins’ Charter for ansvarligt indkøb er baseret på kriterier for regenerativ landbrugspraksis, som der stilles endnu højere krav til end de krav, der stilles til en garanti for økologiske ingredienser. For at kunne klassificeres som værende regenerativt landbrug skal processerne og ingredienserne værne om miljøet og samtidig respektere lokalbefolkninger, en forpligtelse i overensstemmelse med Clarins’ filosofi.
Når det er sagt, prioriterer Clarins planteekstrakter, der er høstet fra certificeret økologisk landbrug. I øjeblikket består 59% af vores herbarium af økologiske planter. Det er vores mål at nå op på 80% i 2025.
For så vidt angår ingredienser, der hverken er dyrket økologisk eller certificeret økologisk, arbejder vi på, så vidt det er muligt, at overgå til økologisk dyrkning hos vores leverandører. Alene i 2021 har vi støttet og bekræftet skiftet til økologisk dyrkning i 13 tilfælde.
-
Produktions- og produktsikkerhed
Hvad angiver produktionsdatoen på Clarins T.R.U.S.T.?
Produktionsdatoen er den dato, da partiet blev emballeret. Med andre ord er det den dato, hvor dit produkt blev påfyldt.
Hvor længe er det sikkert at bruge mit produkt?
Hos Clarins er holdbarhedsperioden for alle vores kosmetikprodukter angivet til 36 måneder, når det opbevares under hensigtsmæssige forhold, medmindre andet er angivet på emballagen. Tjek mærkaten med holdbarhed efter åbning [PAO] (ofte i form af en krukke med et tal ved siden af) bag på al vores emballage for at se, i hvor mange måneder dit produkt som minimum kan anvendes efter åbning.
Bliver mit produkt mindre effektivt efter åbning?
Hos Clarins er det vores højeste prioritet, at alle vores produkter er sikre at bruge. Derfor garanterer vi alle vores produkters kvalitet og egenskaber inden for højst 36 måneders holdbarhed og holdbarhedsdatoen efter åbning [PAO] på mærkaten. Alle vores produkter er testet under ekstreme eller accelererede betingelser, således at produkterne har en minimumslevetid på 36 måneder efter produktionsdatoen, så længe de opbevares korrekt.
Hvorfor kan jeg kun se produktionsdatoen på Clarins T.R.U.S.T.?
Produktionsdatoen bruges som reference for alle øvrige faser i et produkts livscyklus. Den markerer også begyndelsen på et produkts holdbarhedsperiode. Hos Clarins produceres næsten alle vores hudplejeprodukter på vores fabrik i Pontoise, nord for Paris. Som følge heraf overvåges hele produktionsprocessen fra formeludarbejdelse til kvalitetskontrol fra start til slut.