Fortrolighedspolitik

Fortrolighedspolitikken blev opdateret den [05/12/2021].

1 – Indledning

Clarins lægger stor vægt på beskyttelse af brugerens privatliv og virksomhedens forpligtelser i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Denne fortrolighedspolitik giver dig mulighed for bedre at forstå de principper for databeskyttelse, som Clarins anvender. Vi beder dig om at læse den, inden du indsender dine persondata.

Clarins Danemark, hvis hjemsted er 4 route de la Galaise, 1228 Plan-les-Ouates, Genève, Schweiz, er dataansvarlig for webstedet https://www.clarins.dk/

Vi kan opdatere fortrolighedspolitikken når som helst. Eventuelle ændringer i denne fortrolighedspolitik vil blive offentliggjort på denne side og, når det er relevant, meddelt til dig. Vi foreslår, at du jævnligt tjekker politikken.

2 – Hvornår indsamler vi dine persondata?

Vi indsamler persondata fra dig, når: 

  • du besøger vores websted
  • du opretter en konto på vores websted
  • du foretager et køb eller en reservation på vores websted eller på visse godkendte salgssteder i vores distributionsnetværk
  • du abonnerer på et af vores nyhedsbreve
  • du tilmelder dig et af vores loyalitetsprogrammer
  • du deltager i særlige aktiviteter, især spil, konkurrencer, produkttests, kundeundersøgelser eller markedsundersøgelser
  • du deler indhold på sociale netværk såsom Instagram, Facebook, Pinterest eller Twitter ved hjælp af hashtagget #clarins eller andre Clarins-hashtags
  • du besøger et af vores spacentre eller godkendte salgssteder i vores distributionsnetværk
  • du kontakter os, især når du ringer eller sender en anmodning eller en klage til vores kundeserviceteam, når du bedømmer eller anmelder vores produkter og/eller tjenester, eller når du chatter med andre besøgende i realtid
  • du har givet dit samtykke til, at tredjepart må sende os persondata om dig.

3 – Hvilke oplysninger indsamler vi om dig?

Vi anser alle oplysninger, der eventuelt kan identificere dig direkte eller indirekte, som værende “persondata”. Vi kan primært indsamle følgende persondata:

  • oplysninger om din identitet, især køn, efternavn, fornavne, adresse, telefonnumre, e-mailadresse, brugernavn og adgangskode, fødselsdato eller alder
  • oplysninger om din betalingsmåde, især dit kreditkortnummer og udløbsdatoen
  • oplysninger om vores kommercielle transaktioner, især transaktionsnumre, din købshistorik, din anmodning eller din kommunikation med vores kundeserviceteam, dine præferencer og interesser eller oplysninger om et af vores loyalitetsprogrammer
  • Information fra indhold, f.eks. fotos, videoer, vurderinger, anmeldelser, kommentarer
  • oplysninger om velvære eller sundhed (skønhedsproblemer, hudtype, hudfølsomhed, kontraindikationer osv.) med forbehold for dit forudgående og udtrykkelige samtykke, især til cosmetovigilance, eller når du beder om en Clarins-skønhedsrecept eller en Clarins-behandling i en af vores Spa-faciliteter
  • oplysninger om dine sociale mediekonti (brugernavn, billedtekstinformation, placering osv.), uploads og opslag, når du deler indhold eller bruger hashtag #clarins eller andre Clarins-hashtags
  • tekniske oplysninger, især din IP-adresse eller oplysninger om, hvordan din enhed navigerer gennem vores websted
  • andre oplysninger, som du afgiver, når du kontakter os, eller som vi har modtaget fra eksterne udbydere.

4 – Hvorfor indsamler vi dine persondata?

Persondata indsamles primært til følgende formål:

  • Webstedsadministration og forbedring af servicekvaliteten. (Legitime interesser)
  • Behandling af dine ordrer (ordrer, leverancer, fakturaer, eftersalgsservice osv.). (Udførelse af en kontrakt)
  • Customer Relationship    Management (CRM), især for at hjælpe os med at lære dig bedre at kende og kunne give dig personlige tilbud med vores produkter og tjenester (især via mail, SMS, på sociale medier eller andre medier og ved at vise målrettede annoncer på websteder og på sociale medier) og for at kunne administrere dit medlemskab af vores loyalitetsprogram (Samtykke). Til disse formål kan vi udføre segmenteringshandlinger baseret på dine præferencer, interesser og købsadfærd, analysere din browsing og anmodninger på vores websted eller udføre andre handlinger for bedre at modificere vores database (Samtykke eller legitime interesser). For eksempel kan vi importere bestemte krypterede data (mail eller telefonnummer) på tredjepartsplatforme for at se, om du allerede har haft en interaktion med vores brands og/eller sandsynligvis vil være interesseret i vores produkter og tjenester og for at tilbyde dig målrettede reklamer på sociale medier ved hjælp af retargeting-funktioner. Oprettelse af en konto giver os mulighed for at personliggøre din kundeoplevelse, men du kan også afgive en ordre ved hjælp af Gæstekassefunktionen
  • Udførelse af analyser og forretningsstatistikker for at foregribe markedsændringer (business intelligence, datavisualisering osv.), måling af din tilfredshed og forskning og udvikling (Legitime interesser)
  • Måling af tilknyttede kampagners præstation; Social interaktion (Samtykke)
  • Når det er relevant, ved forebyggelse og afsløring af svig, kriminalitet og retssagsstyring. De løsninger, som vi bruger til påvisning af svig, kan være fuldstændig automatiserede eller omfatte menneskelig aktivitet. Når vi bruger automatiserede løsninger til påvisning af svig, behandler vi dine persondata med det formål at identificere svigagtig aktivitet eller sikre betaling og træffe automatiske beslutninger i denne henseende.  Logikken i denne automatiserede beslutningsproces anvender regler og modeller for svindelanalyse på vores forretningsprocesser for at afgøre, om en handling eventuelt er svigagtig. Denne behandling kan medføre juridiske konsekvenser, der vedrører dig eller påvirker dig betydeligt, og vi kan afvise at indgå en kontrakt med dig. Vi informerer dig om, at vi muligvis også bruger reCAPTCHA, en tjeneste, der leveres af Google, til at beskytte vores websted mod spam og misbrug. For yderligere oplysninger om, hvordan Google bruger de data, der er indsamlet via reCAPTCHA, kan du gennemgå Google - Privatliv og vilkår (Legitime interesser);
  • Behandling af dine anmodninger og klager (Samtykke);
  • Håndtering af uønskede effekter relateret til brugen af vores produkter (Cosmetovigilance), udførelse af undersøgelser i relation til sikkerheden ved brug af vores produkter og udøvelse af dine rettigheder (føring af en fravalgsliste) (Juridisk forpligtelse).
  • Som på anden vis tilladt ved lov og/eller meddelt til dig fra tid til anden.

5 – Videregiver vi dine persondata?

Vi sælger eller udlejer aldrig dine persondata til andre virksomheder med henblik på markedsføring.

Clarins er en international koncern, der har aktiviteter i mange lande. De persondata, vi indsamler om dig, vil blive brugt af os og vil sandsynligvis blive videregivet - med henblik på de formål, der er angivet i denne fortrolighedspolitik - til andre Clarins-koncernselskaber, hvis det er nødvendigt, og især til vores moderselskab i Frankrig og/eller vores datterselskaber i Frankrig, Sydafrika, Tyskland, Australien, Østrig, Benelux, Canada, Kina, Sydkorea, Dubai, Spanien, Hongkong, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Mexico, Portugal, Rusland, Singapore, Schweiz, Storbritannien og Taiwan. Hver af disse virksomheder kan også behandle og anvende dine personlige data til de formål, der er angivet i denne fortrolighedspolitik uafhængigt og på deres egne vegne.

Persondata kan også blive delt med tjenesteudbydere, som er udvalgt på grundlag af deres ekspertise og pålidelighed og handler på vores vegne og efter vores anvisninger (ordrebehandling og -opfyldelse, sikker betaling, kundeservicestyring, vedligeholdelse og tekniske udviklingsaktiviteter, bedømmelser og anmeldelser, analyser, forebyggelse af spam, administration af digitale kampagner og tilknytningskampagner osv.). Vi giver kun disse tjenesteudbydere lov til at bruge dine persondata i det omfang, det er nødvendigt for at udføre tjenester på vores vegne eller for at overholde juridiske krav, og vi stræber efter at sikre, at dine persondata altid er beskyttet.

Disse tredjeparter kan være placeret i eller uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), herunder i lande, der ikke leverer samme grad af databeskyttelse som dit bopælsland. I et sådant tilfælde sikrer vi os, at:

  • vi har indhentet dit utvetydige samtykke til at dele dine persondata med disse tredjeparter,
  • vi indgår passende dataoverførselsaftaler i overensstemmelse med standardkontrakt-bestemmelser oprettet af Europa-Kommissionen
  • vi overholder bindende virksomhedsregler, der er godkendt af kompetente myndigheder.

Endelig kan vi også overføre dine persondata til lokale myndigheder, hvis dette kræves ved lov eller som del af en undersøgelse og i overensstemmelse med gældende regler.

6 – Hvordan beskytter vi oplysninger om dig?

Clarins træffer passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger vedrørende typen af data og risici for at garantere dine persondatas sikkerhed og fortrolighed og især for at forhindre, at de bliver ændret, videregivet eller overført til uvedkommende. 

Dette kan omfatte praksis såsom begrænsning af adgang for medarbejdere, der i kraft af deres arbejdsopgaver er autoriseret til at få adgang til data, kontraktlige garantier i tilfælde med tredjepartsudbyder, konsekvensanalyser af fortrolighedsmæssige forhold, interne gennemgange af vores praksis og fortrolighedspolitikker og/eller implementering af fysiske og/eller systematiske sikkerhedsforanstaltninger (sikker adgang, godkendelsesproces, backup, antivirus, firewall, pseudonymisering, kryptering osv.).

7 – Hvad er vores politik for mindreårige?

Dette websted er ikke henvendt mod mindreårige.

Vi indsamler eller behandler ikke bevidst mindreåriges persondata. Forudsat at vi har kendskab til indsamling af persondata fra mindreårige uden forudgående tilladelse fra indehaveren af forældreansvaret, træffer vi passende foranstaltninger for at kontakte personen og/eller om nødvendigtslette disse personoplysninger fra vores servere og/eller fra vores tjenesteudbyderes.

8 – Hvad er vores cookiepolitik (og vores politik med hensyn til andre trackingteknologier)?

For mere information om vores Cookiepolitik.

9 – Hvordan administreres det indhold, du deler på sociale netværk ved hjælp af vores hashtags?

Du kan vælge at bruge vores hashtags til at tagge dit indhold på sociale netværk såsom Instagram, Facebook, Pinterest eller Twitter.

Ved at bruge disse hashtags anerkender og accepterer du, at indholdet kan vises på vores websted og bruges til at henvise til vores produkter og tjenester.

Vi minder dig om, at de oplysninger, du deler på sociale netværk, kan bruges og gemmes af andre rundt om i verden, især i lande uden en lovgivning, der garanterer en passende grad af beskyttelse af dine persondata som defineret i dit bopælsland.

Vi henleder også din opmærksomhed på, at når du sender indhold ved hjælp af et af vores hashtags, er din brug af sociale netværk udelukkende underlagt disse sociale netværks generelle betingelser. Vi beder dig om at læse disse betingelser og tjekke dem jævnligt.

Hvis du ikke længere ønsker, at dit indhold vises på vores websted, skal du fjerne det fra det sociale netværk eller ophøre med at bruge hashtags.

10 – Hvor længe opbevares dine persondata?

Vi bestræber os på kun at opbevare dine persondata i den periode, der er nødvendig til de formål, der er angivet i denne fortrolighedspolitik og i overensstemmelse med gældende bestemmelser.

Som hovedregel:

  • Kunde-/kundeemnedata opbevares i tre år fra indsamlingsdatoen eller efter den sidste kontakt eller ophør af det kommercielle forhold, medmindre du gør indsigelse herimod, eller du har anmodet om, at de skal slettes. Ved udgangen af den treårige periode kan vi kontakte dig igen for at høre, om du fortsat ønsker at modtage markedsføring. Hvis du ikke giver et klart positivt svar, slettes eller arkiveres dine data i overensstemmelse med gældende bestemmelser.
  • Data vedrørende legitimation kan opbevares i et år i tilfælde af udøvelse af dine rettigheder.
  • Data på kreditkort slettes efter transaktionen eller arkiveres med henblik på bevis i overensstemmelse med gældende bestemmelser. Med forbehold for dit udtrykkelige samtykke kan bankoplysninger opbevares indtil kreditkortets udløbsdato. Vi gemmer aldrig dit visuelle kryptogram.
  • Data, der er nødvendige for at udføre analyser og lave forretningsstatistikker, kan opbevares i op til fem år.
  • Data, der beviser en rettighed eller en kontrakt eller tilbageholdes i overensstemmelse med en juridisk forpligtelse, kan arkiveres i overensstemmelse med de gældende bestemmelser.

11 – Hvad har du af rettigheder med hensyn til dine persondata, og hvordan kontakter du os?

Hvis du giver os din mailadresse, dit telefonnummer eller din postadresse, vil du eventuelt modtage mails, opkald eller periodevise meddelelser fra os om vores produkter, tjenester eller kommende begivenheder. Du kan til enhver tid afmelde dig fra vores mailinglister ved at kontakte os på nedenstående adresse, ved at følge "afmeld"-linket i vores mails eller ved at besvare en af vores SMS'er med "STOP". Du kan også når som helst ændre dine kontoindstillinger.

I overensstemmelse med gældende bestemmelser har du ret til adgang, berigtigelse, sletning og dataportabilitet af dine persondata samt ret til indsigelse og begrænsning af behandling. Du kan når som helst trække dit samtykke tilbage. Du skal sende os en anmodning samt legitimation for at kunne udøve disse rettigheder.

  • Du kan maile anmodningen til Customer Service;
  • Eller du kan skrive til følgende adresse: 4 route de la Galaise, 1228 Plan-les-Ouates, Genève, Schweiz

Du vil blive informeret om de handlinger, der skal foretages, så hurtigt som muligt og under alle omstændigheder senest en måned efter din anmodning. Vi forbeholder os dog ret til ikke at svare på ubegrundede eller chikanøse anmodninger.

I overensstemmelse med gældende bestemmelser kan du også indgive en klage til den kompetente myndighed, der er ansvarlig for databeskyttelse, eller indgive en anke, hvis dine data misbruges.

[Danmark]
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
www.datatilsynet.dk

European Data Protection Supervisor (EDPS)
Rue Wiertz 60
1047 Bruxelles/Brussel
www.edps.europa.eu/EDPSWEB/